Boxningssäck

En boxningssäck i hemmet gör att du har ständig tillgång till effektiv träning. Boxningssäcken som träningsredskap är väl beprövad och har visat sig ge en mycket god effekt för många som har testat. Givetvis fungerar det bättre eller sämre beroende på vad man tränar till. Någon som tränar löpning gör bättre i att springa regelbundet, även om träning med säck visserligen hjälper konditionen också. En boxningssäck är främst till för dem som vill träna styrka, koordination, kondition, teknik och balans. Mångla flugor i en smäll, alltså.

Boxningssäck

Stående boxningssäck

För den som tränar hemma är en stående boxningssäck ett vanligt alternativ. Det är enklare att sätta upp och kräver inte montering på samma sätt som en boxningssäck som hänger i taket gör. Det här gör att många som funderar på att köpa en boxningssäck väljer en stående. Principen är densamma och det blir ingen större skillnad på själva träningen samt träningens påverkan på dig.

Fördelar med köpa boxningssäck

Fördelarna har nämnts kort ovan. Här utvecklar vi dem och nämner fler fördelar med träningssättet:

 

  • Öka kraften. Från början användes boxningssäcken för att hjälpa boxare att öka kraften i sina slag. Träningssättet gör det möjligt att helt och hållet fokusera på sitt slag och att använda så många muskler som det går, utan att på samma gång ta hänsyn till fotarbete och annan teknik som hör boxningen till. När du sparrar kan du inte enbart fokusera på att slå hårt.
  • Bättre koordination. Det är inte bara styrkan som tränas. Om du, samtidigt som du slår, cirkulerar runt säcken och arbetar med fötterna jobbar du upp din koordination. Det här är ungefär som att sparra – men det är inte alltid man kan sparra. Det krävs hjälm, tandskydd och framförallt en motståndare i ringen för att göra det. Det är helt enkelt enklare att träna med en boxningssäck istället.
  • Utveckla självförsvar. Med en boxningssäck kan du relativt enkelt öka dina färdigheter och möjligheter till självförsvar. Föreställ dig att säcken är någon som attackerar dig och slå den på det vis du skulle gjort under den attack du föreställer dig. Knuffa gärna säcken för att få den i gungning och på så vis göra den svårare att träffa.
  • Få bättre former. Många som tränar med boxningssäckar kan vittna om förbättrade former, framför allt i området kring axlarna, biceps och rygg. Är det bara detta man är ute efter är det dock bättre att gå till gymmet och lyfta bänkpress eller andra renodlade styrketräningsmetoder. Vid säckträning är de förbättrade former bara en del av ett större paket.

 

 

 

 

jonbar